نقد آلبوم های رپ فارسی
نقد آلبوم های رپ فارسی

تحلیل و نقد و بررسی موسیقی های معناگرا


نقد و تحلیل مجموعه کویر از سورنا | sorena album kavir naghd analiyse

نقد و بررسی آهنگ کویر از آلبوم #کویر

نقد و بررسی آلبوم کویر سورنا 

✘✘✘

 

آلبوم "کویر" رو هم مث بقیه ی آلبوم ها جداگانه تفسیر میکنیم و در نهایت یک تفسیر کلی منتشر میکنیم
تو بخش اول تفسیر "کویر" رو شروع میکنیم
"کویر" اولین ترک آلبوم بود که هم اسم آلبوم بود و برای قرار گرفتن تو ترک اول با توجه به محتوا بسیار مناسب بود
آهنگسازی کویر برعهده ی "سعیددهقان" بود که البته بخش هایی از این آهنگسازی
سمپل شده ی بخش هايي از آهنگ هاي "کندريک لامار" هستش ولي فضاش خيلي به فضاي آلبوم نزديک بود
نقض چنداني تو بيت وجود نداشت
مخاطب علی تو ترک "کویر" ، "هیپ هاپ" و به طور مشخص تر "رپ" هستش...

{تو نه زبونی ، نه غمِ من به نونی ، نه ارزونی ، نه حتی خفه خونی}
نه خودت زبون داری حرف بزنی و نه میتونی برام درآمدی داشته باشی
کلی هزینه بابتت میکنم ولی با این حال نمیتونم(نمیذاری)ولت کنم.


{یه بد کاره مثل تنت که دهن پاره تر از جدول لجنی}
سورنا بیرحمانه به هیپ هاپ میتازد و او را به فاحشه ای بدکاره تشبیه میکند که اجازه میدهد هر کسی وارد هیپ هاپ شود و رپ بخواند


{توو شهری از عطش ، میخورم ازت نه چون که آب ندارم نه}
سورنا هیپ هاپ را شهری از عطش میخواند که خودش هم از اون تغذیه میکنه ولی دلیل این تغذیه ، تشنگی سورنا نیستش


{ مثل خودتم حساب ندارم نه
اهلی نمیشم از توو شیر مادرم}
سورنا دلیل تغذیش از هیپ هاپ رو شباهتشون تو وحشی بودن و بی حساب بودنشون میدونه



{بهاره خطرو تا خِرخِره کشیده ساغر از سرم

توو سمه آسیابت
گندمم بچرخ ، که نونِ من یه شعری أ توو پوست قلبته}
سورنا خودشو مث گندمی میدونه که طالب آسیاب شدن تو آسیاب سمی هیپ هاپ هستش
تا با او نانی از جنس مخاطبش تولید شود و شعرای خودشو بخش جدانشدنی از هیپ هاپ میدونه

{قلبی أ توو حد و رسم درد
دردی أ توو شعرای شب های اعماقی
داغ تری لعنتی أ خاک دستام }
سورنا هیپ هاپ را قلب خود میداند که همیشه باعث درد میشود
دردی که عمق شعرای سورنا خودشو نشون میده
و میگه که هیپ هاپ همیشه براش داغ و زنده و مهیج هستش


{تو هویت منی نعره میکشی به جام}
سورنا مخاطبش را باعث هویت خود میداند و میگوید با هیپ هاپ بود که معنی پیدا کرده و صدایش به گوش ها رسیده

{درختِ جنگی رو خاک سرخ انتقام
میوه ی تو شعرمه ، آب تو تن صدام}
سورنا هیپ هاپ را درختی مینامد که میوه ی اون اشعار سورنا هستش و برای رشد نیاز به آب نداره ، بلکه نیاز به صدای سورنا داره

{بلندی به قد نبضی از دوبارم
تو کشورِ شعورمی نه شهری از شعار}
سورنا هیپ هاپ را کشور شعور خود معرفی میکند نه شهری از شعارش
{اینجا موازنه بین شهر و کشور ، توی بزرگی و کوچیکی هستش ، یعنی شعور در جایگاه بالاتر و شعار در جایگاه پایین تر قرار دارد}

{هیچوقت نگفتم که سهمی از تو دارم
همه افتخارم این بود که بخشی از تو باشم}
هیچوقت مث بقیه ی رپرا ادعا نداشتم و نگفتم که جایگاه و سهمی از هیپ هاپ دارم
بلکه همه افتخار من این بود که بخشی از هیپ هاپ هستم

{رو کاغذ بی سر و ته قدغن ضرب
چرخیدم به دستت امضا شدم}
انقد رو کاغذ شعر نوشتم و رو بیتهای مختلف خوندم که آخرش منو تایید کردی و منو جزئی از خودت دونستی

{خالقم شدی تا تو رو ابداع کنم}
اگه تو فرهنگ لغت دنبال کلمه ی ابداع بگردین به معانی زیر برمیخورید
پدید آوردن چیزی نو؛ نو آوردن؛ چیز تازه آوردن.
منظور سورنا اینه که هیپ هاپ خالق و آفریننده ی سورنا شد که سورنا بیاد یه نوآوری تو هیپ هاپ بوجود بیاره

{رو کشتیِ جیگر بدون بادبانات
یه سربازه بی احترامِ سر به سازِ ماناست
که روی اسلحه ـَش یه طرحه مُرده از گله
و شلیکی از درخت به مردمه}
سورنا سرباز هیپ هاپ است ولی سرباز بی احترامی است که رو کشتی بدون بادبانی ایستاده که برای ایستادن در این جایگاه دل و جیگر دارد
{سر به ساز ماناست} ایهام داره
معنی اول اگه چسبیده بخونیم میشه "سازمان"
که معنیش میشه سورنا داره با سازمانهای مختلف که مخالف هیپ هاپ هستن میجنگه
معنی دوم تلفظ جداگانه مث رپره که ساز ِ مانا خونده میشه
"مانا" در زبان زند و پازند به معنای خدای عزوجل میباشد
یعنی سورنا سربازی بی احترام هستش ولی همیشه مطیع خداوند هستش
یه معنی سوم دیگه ای داره که "ماناس" نام حماسه ی ملی مردم قرقیز هستش که بعدا یه تفسیر جدا در مورد این بخش میدیم
سورنا با اسلحه اش که دارای طرح یه گل مرده روش هستش به سمت مردم شلیک میکند
ولی این اسلحه فشنگی از نوع شعر و هیپ هاپ دارد

{از کوچه رسیدی توو دست من جهان شدی
تو بی همه کس تری از بی کسیِ من
یه بی زمان که با من همزمان شدی}
در این بخش سورنا خودی نشان داده و خودنمایی میکند
و اشاره میکند که او بوده که به رپ فارسی جون داده و هیپ هاپ ایران را چیزی بدون زمان و مکان مشخص معرفی میکند که با سورنا همزمان شده و سورنا باعث شده هیپ هاپ دوباره جون بگیره

{ و من علی سورنا به شعر من بسابین
تا متاع رپ و أ توو عین من بچاقین}
رپ رو به موادی تشبیه کرده که برای ناب بودنش باید از اشعارش اصل جنس رو در بیارد

{توو امتداد سرمای دی
میکنم زندگی رو طی
نگاهم کن بازم یه پام لنگه ، میزنم لی}
و خود را مبحوس در سرمای زمستان میداند با یک پای لنگ اما باز با یک پا به جلو میرود

{واسه درد توو تنِ لت و پاره ـَم
من پسرِ صلحم اما ننم سرِ زا رفت
من موندم لای شما لاشیا
من موندم لای بازی با این بازیا}
او خود را طالب صلح در دنیای بی رحمی میداند که مادر فرزند تازه به دنیا آمده را از او میگیرد واو تنها میماند در میان بازی این دنیای بی رحم

{زدم زیر میز اعتقاد جدم به جنگ}
سورنا جنگ را دوباره معنی میکند. او جنگ را همانند گذشتگان فقط تن به تن نمیداند صدای او نوعی جنگیدن است با این دنیای بیرحم و انسانهای لاشی

{شدم دندونه لق توو دهن این خاک
من و کل کوچه های شهر عطسه کرد}
او خود را دندان لقی در دهان ، ن جامعه سنتی میخواند او برخاسته از خاک کوچه های شهر است.
در ادامه او به گذشته اش اشاره میکند که باعث شده او به جنگیدن روی بیاورد

{یادم نمیره لبخند تلخه فریادم روی خاک درد از ستم
یادم نمیره زخمم ببین
امروز من فقط یه جنگم یه جنگ
من فرزند هیپ هاپ شرقم ، آشنایی}
فرزند هیپ هاپ شرق را میتوان کُری ای خواند به جامعه ی هیپ هاپی غرب یا امریکا که زادگاه هیپ هاپ است.
در ادامه او به جنگ با دشمنان سازمانی خود میرود.

{بالا خوای لات های بی سر و ته سازمانی
سگاتون صدامو أ پاچه میدریدن
شعر من استخون و نون واستون نبود
من توو خونم همینه تا نمیشم اینم}
او مخاطب خود را کسانی میخواند که مخالف صدای او هستند و شعرهایش را باب میل آنها نمیداند. کسانی که سعی در ساکت کردن او دارند اما او اعتراض ومقاومت در برابر زور را طبیعت خود را میداند. سورنای بی کله سر نمیدهد باج نمیدهد و این تنهایی جنگیدن آنهم با زانوهای خاکی که میتواند نماد افتادن و بلند شدن از زمین باشد به اعتقاد سورنا جگر میخواهد.

{جایی که منم بمیره ما نمیپذریم}
او پا را فراتر میگذارد و صدای خود را نماد آزادی بیان میپندارد و جایی آزادی بیان بمیرد ما(سورنا و همفکران و طرفدارانش) نمیپذیریم و ساکت نمیمانیم.

{میزنه سوز لای شاخه های مرده ـَت
وقتی میوه ی مصلحت لای سازه های سلطه ـَست}
او سازه های سلطه ی سازمانی ها را در صورتی که در برابر هر اتفاقی به مصلحت خود بیندیشند مانند شاخه های مرده ای میپندارد که به زودی اتش میگیرند.

{این درخت وحشی ریشه ـَش توو کویره
تن نمیده به تزئین باغچه های قدرت
این تموم معنیه زنده بودن منه
بذار مانع ها روی رشدم بشینن}
او ریشه ی رپ را در کویری که بی آب و علف است و شاید در اینجا نماد درد مردمان گرسنه باشد میداند که رام قدرتِ قدرتمندان نمیشود و جنگیدن در راه بیان این دردها را دلیل زنده بودن خود میداند حتی اگر مانع ها جلویش بگذارند

 

{نمیدونی توو این راه پشتم چه بیوَست}
او به تنها بودن در این راه ونداشتن پشتیبان اعتراض میکند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





شنبه 2 اسفند 1399برچسب:نقد رپ,تحلیل آلبوم رپ,نقد و بررسی رپ,تحلیل موسیقی هیپ هاپ,نقد و بررسی هیپ هاپ,نقد علی سورنا,نقد هیچکس,نقد یاس,نقد شاهین نجفی,نقد ساسی مانکن,نقد تتلو,نقد پیشرو,تحلیل آلبوم مجاز,تحلیل آلبوم نگار,تحلیل آلبوم جهنم,تحلیل آلبوم ترامادول,تحلیل آلبوم ریل,نقد آهنگ های رپ,تحلیل آهنگ های رپ,تفسیر آهنگ های رپ,نقد امینم,تحلیل توپاک,بررسی یاس,نقد و بررسی,تحلیل,میز نقد,نقد,تحلیلگر,تفصیر رپ,تفسیر اهنگ رپ,,

  توسط عمو مصی  |
 

 



نقد و بررسی آهنگ های رپ


 

 

 کاردو و مایا قربانی نوه گوگوش
 کاردو خطاب به 021g : بهت میگیم گندم شهروز آبادی چون به شهرستانی ها توهین کردی
 درگیری 021g و کاردو - اسمت بعد این گندم شهروز آبادی
 رضا پیشرو ما داریم زحمت میکشیم
 دانلود فری استایل کاردو رپ اعتراضی 1401
 معنی لقب رپر های نسل 4
 لیست رپرهای نسل 4 (اصلی)
 معنی اسم کاردو چیست ؟ (اصلی) اسم پسرانه کوردی ایرانی
 نقد آلبوم تریلر مایکل جکسون پرفروش‌ترین آلبوم تاریخ Thriller
 نقد آلبوم Xscape مایکل جکسون
 نقد آهنگ بشمار تتلو
 اسکی های امینم از رپر های ایرانی
 گوگوش و نوه اش مایا قربانی (دوست دختر کاردو رپر)
 معرفی نسل 4 و 3 و 2 1 رپ فارسی
 نیکی نصیریان | Niki Nasirian
 عکس چهره کاردو در کودکی ... kaardo chilhood
 دانلود تمام آهنگ های 021g | فول آلبوم 021جی
 021 جی مادر رپ فارسی 021G رپر دیریل
 021 جی کیست؟ بیوگرافی 021G مادر دیریل
 نقد و تحلیل آهنگ حصین به مولا (Ho3ein Be Mola)

 

اسفند 1402
مهر 1402
شهريور 1402
آبان 1401
شهريور 1401
تير 1401
خرداد 1401
فروردين 1401
اسفند 1400
بهمن 1400
دی 1400
آذر 1400
آبان 1400
مهر 1400
شهريور 1400
مرداد 1400
تير 1400
خرداد 1400
ارديبهشت 1400
فروردين 1400
اسفند 1399
مهر 1399

 

عمو مصی

 


تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان میز نقد و آدرس mizenaghd.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

حمل خرده بار از چین
حمل و سفارش از چین به ایران
فروش جلو پنجره لیفان
الوقلیون

 

RSS 2.0

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 32
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 32
بازدید ماه : 890
بازدید کل : 29508
تعداد مطالب : 99
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1